22 alternatives to losing it

22 alternatives to losing it.

1. Forebygg uønsket oppførsel ved å forsøke møte ditt barns behov med en gang det blir utrykt. Når hun har fått sitt behov møtt, er hun fri til å gå videre til neste steg i sin læreprosess.

 

2. Sørg for et trygt, barnevennlig miljø. Det er liten vits i å ha verdifulle/dyrebare ting innen rekkevidde for en baby eller toddler, når de veldig enkelt kan settes vekk og utenfor rekkevidde frem til barnet er i stand til å håndtere dem med forsiktighet.

 

3. Bruk den Gyldne Regel. Tenk på hvordan du ville likt å bli behandlet om du befant deg i den samme situasjonen som barnet. Menneskelig natur er menneskelig natur, uavhengig av alder.

 

4. Vis empati for ditt barns følelser. Selv om et barns oppførsel virker ulogisk, så er barnets underliggende følelser og behov helt ekte for barnet. Et utsagn som «du virker å være veldig trist», er en god måte å vise barnet at du er på barnets side.

 

5. Valider/bekreft ditt barns følelser, så han vet at du forstår og bryr deg og at han vil aldri bli avvist for å ha visse følelser. F.eks: «Det skremte meg også da jeg var liten.»

 

6. Møt det underliggende behovet som førte til oppførselen. Hvis vi straffer for oppførselen vi ser, så vil det underliggende behovet fortsette å komme til overflaten på andre måter, helt til behovet er møtt. Spørsmål som » er du sint fordi jeg har brukt så mye tid i telefonen i dag?» «Har du lyst til å gå en tur sammen?» kan hjelpe et barn til å føle seg elsket og forstått.

 

7. Så ofte som overhodet mulig, forsøk å finne en vinn-vinn situasjon som møter alles behov. For å lære effektiv konfliktløsning, vurder å gå til anskaffelse av boken «Ikkevoldelig Kommunikasjon» av Marshall B. Rosenberg.

 

8. Forsikre barnet ditt om at han er elsket og verdsatt. Såkalt dårlig oppførsel er ofte et barns forsøk på å utrykke sitt behov for kjærlighet og oppmerksomhet, på den beste måten barnet kan i øyeblikket. Hvis hun hadde kunnet utrykke behovet på en mer moden måte, så ville hun ha gjort det.

 

9. Flytt fokuset bort fra en situasjon som har blitt for stressende til å løses i øyeblikket. «La oss ta en pause. Hva vil du gjøre istedenfor, akkurat nå?»

 

10. Sørg for at både du og barnet ditt har hatt næringsrik mat i løpet av dagen, slik at blodsukkeret deres er stabilt. Små, hyppige måltider er best.

 

11. Pust! Når vi er stresset, trenger vi mer oksygen, men vi puster ofte feil og overfladisk. Selv noen få, dype pust kan hjelpe deg bli roligere og tenke mer klart.

12. Vi forventer ikke at en bil skal starte uten at tanken er fyllt, og vi burde ikke forvente at et barn fungerer på sitt beste hvis hennes emotionelle/kjærlighets tank ikke er fyllt opp. Gi barnet de tre tingene som fyller tanken: Øyekontakt, kjærlig kroppskontakt og full oppmerksomhet.

 

13. Kamillete er veldig beroligende for både barn og voksne. Tatt en time før leggetid av en ammende mamma, kan den også hjelpe babyen hennes roe seg. Eldre barn vil kanskje ha den som iste, eller laget til små ispinner.

 

14. Ta en timeout. Sammen med barnet. Forandring av omgivelser, selv bare en kjapp tur utendørs, kan gjøre stor forskjell for både forelder og barn.

 

15. Plukk opp et Parenting Card, besøk forum for andre foreldre for råd om amming, søvn og lekerispirasjon og oppmuntring. Eller lag dine egne inspirasjonskort.

 

16. Spør om barnet vil ha massasje. Massasje før sengetid kan hjelpe barnet til å sove bedre, og få bedre motstandskraft og energi neste dag.

 

17. Gi barna valg. Barn trenger å føle at de har et valg. Å tilby valg, selv om de føles uviktige for deg (vil du ha den røde eller den blå koppen) vil hjelpe barnet til å føle at hun har medbestemmelsesrett i eget liv. Spesielt om barnet har måttet leve med nylige forandringer i livet.

 

18. Prøv å hviske. Når stemningen er stresset/amper, kan hvisking hjelpe til å få barnets oppmerksomhet, og også hjelpe å roe forelderen.

 

19. Gi barnet tid. Ord som «La meg vite når du er klar til å dele den leken/klatre opp i bilsetet/ta på deg jakken, vil gi barnet en følelse av autonomi/selvbestemmelse og gjøre det lettere for barnet å samarbeide.

 

20. Gi deg selv tid. Tell til ti. (Stille) Noen ganger trenger vi bare mer tid for å se ting klarere og mer objektivt.

 

21. Husk at barn lager bilder utifra ordene dine. «Ro ned tempoet!» er mer effektivt enn «Slutt å løpe!» Det første skaper et bilde av å roe ned, mens det andre skaper et bilde av å løpe. Ordet ikke er for abstrakt til å overvinne det mer konkrete bildet av å løpe. En spesifikk og konkret ytring er mer effektivt enn en generell: «Vær så snill å sette ned glasset» fremfor «vær forsiktig».

 

22. Kommer du til å le av dette senere? I såfall, hvorfor ikke le nå? Skap det minnet du ønsker å ha når du ser tilbake på dagen i dag.

 

Hentet fra http://www.naturalchild.com/

Legg igjen en kommentar